onsdag den 30. august 2017

Arrrrgghhhh.... -  Frustration... 😓


2. skoledag på DigiTek modulet på Metropol i går...


Gik derindefra nedslået og frustreret, og havde en følelse af at jeg absolut intet fattede af pensummet.
Samt at mine evner til de at håndtere diverse digitale medier, hvilket jeg egentlig på forhånd synes var relativt stabile, tilsyneladende ikke var i nærheden af det niveau der åbenbart forventes af modulet?


Der var en debat i klassen der gik på, at folkeskoleeleverne ikke lærer tilstrækkeligt, at bruge de digitale medier og værktøjer, således at de efterfølgende måske bliver hægtet lidt af på erhvervsuddannelserne. Helt specifikt gik debatten på Google, da det også er den platform som undervisningen på dette modul tager afsæt i. At folkeskoleeleverne ikke havde gennemgående kendskab til alle Googles funktioner, og derfor burde have et kursus specielt i dette medie.


Efter at have reflekteret over dagen derinde, samt didaktikken bag strukturen af dagen, måtte jeg undre mig over følgende:


Der var bred enighed i, at man burde ruste de elever bedre, samt at man skulle være varsom med at forvente at de kunne bruge alle funktionerne i Google. Samt at man måske skulle afsætte mere tid, når man skulle lære at bruge disse funktioner, således at eleverne kunne nå at følge med.


Hvorefter vi som undervisere, men en nogenlunde fornuftigt opfattelsesevne, bliver bombarderet på modulet med nye programmer, nye platforme og for mig nye features i Google, som vi "bare lige" skulle prøve at bruge... Jeg var blæst tilbage...  😡


Jeg havde ikke en fornemmelse af, at der blev taget hensyn til præcis den samme problematik, vi netop lige havde snakket om vedr. vores egne elever på faguddannelserne. Men at det blev forventet, at det kunne vi selvfølgelig alle sammen..!!?
Øhhh, nej... Vi er jo præcis i samme båd som vores elever på det punkt, når der skal indlæres nye ting. Personlig trækker jeg mig ud af fællesskabet, når jeg har en føleles af, at der bare køres på, og man ikke undersøger om man har alle med, inden man går videre med den næste nye platform. Eller at man undersøger om alle har forstået det. Og ja, jeg kunne have spurgt selvfølgelig.. Men som vores elever også er forskellige, er vi det nu også... 😉


Alt andet lige.. Dette skulle ikke opfattes som personlig kritik af den enkelte underviser, men mere et vink med en vognstang om, at man rent didaktisk set bør være ligeså opmærksom på de ældre elever, som med de yngre på uddannelserne. Vores måde at interagere og adabtere ændres ikke meget med alderen.


Så én ting er at jeg selv gik frustreret derfra. Det kan være hvad det være vil.
Men det fik mig om ikke andet til at reflektere over mine egne elevers situation, og at man nogen gange ikke bare skal forvente at de alle sammen er med. At nogen kan have "et forsvar mod læring" af forskellig art. Heriblandt mig selv - åbenbart... 😲




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Baggrund

QR-koder til instruktionsvideoer

Sammen- & frakobling af vogntog (Kort Version)         Sammen- & frakobling af vogntog (Lang Version)